tisdag 16 oktober 2012

Historia 16/10 2

Vi kommer att ha ett traditionellt skriftligt prov på Rom tisdagen 23/10

Att läsa: Samband historia plus sidorna 74  - 89 (Rom), 15 - 17 (källkritik: närhet, beroende, tendens) och dina anteckningar
Instuderingsfrågor ligger under "Historia" här i bloggen. Observera att kunskapskraven alltid är en del av uppgiften

Roman soldier 70 Ac. Fotografi: Mattias Kabel. CC BY-SA 3.0


Du kommer att få möjlighet att visa nivå på ffa följande kunskapskrav
Eleven kan redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem.
Översiktligt

Utförligt


Utförligt och nyanserat.

Eleven jämför de olika tolkningarna, förordar en dem och motiverar med omdömen sitt val.


Enkla

Nyanserade
Dessutom kan eleven redogöra för förloppen av förändrings-
processerna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser.
Översiktligt

Utförligt


Utförligt och nyanserat

Eleven ger exempel på några olika personer och förklarar deras betydelse för olika skeenden
Översiktligt

Utförligt


Utförligt och nyanserat
Eleven ger exempel på och förklarar samband mellan skeenden i det förflutna och förhållanden i nutid.
Enkla exempel och förklarar översiktligt

Enkla exempel och förklarar utförligt

Komplexa exempel och förklarar utförligt och nyanserat
Eleven kan använda historiska begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv.
Använda med viss säkerhet och några historiska begrepp

Använda med viss säkerhet och historiska begrepp

Använda med säkerhet och historiska begrepp
 Eleven kan söka, granska och tolka källmaterial för att besvara frågor om historiska skeenden samt göra reflexioner om materialets relevans
 Med viss säkerhet söka etc och göra enkla reflexioner

 Med viss säkerhet söka etc och göra välgrundade reflexioner

 Med säkerhet söka etc och göra välgrundade och nyanserade reflexioner
I värderingen utgår eleven från källkritiska kriterium om källans användbarhet och betydelse för tolkningen.
Något kriterium







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar