onsdag 25 september 2013

Samhällskunskap 25/9 Bakläxa!

Alla måste göra hela uppgiften "Prissättning på en fri marknad"! Läxa till 1/10 (mentorstiden)


1) Börja med att läsa i Reflex 123, sidorna 313 - 315 samt 320 - 321

2) Läs dina anteckningar

3) Läs kunskapskraven -  de är en del av instruktionen!
För att man ska kunna säga att en elev kan analysera och använda modellen med säkerhet måste alla diagram och alla resonemang vara rätt. För att uppnå C eller A på första kunskapskravet måste eleven uttrycka en åsikt om modellens användbarhet. För att uppnå det andra kunskapskravet måste åsikten motiveras. Om omdömen och argument ska vara nyanserade så gäller tex att peka ut både för- och nackdelar.

4) Rita grunddiagrammet enligt instruktioner i övningen - gå direkt till 5) om du redan ritat diagrammet

5) Svara på frågorna 4 a-c

6) Svara på frågorna 5 a-c med både diagram och text (använd Reflex och anteckningar)

7) Svara på frågorna 5 d - g med text och om du vill diagram (använd Reflex och anteckningar)

8) Svara på fråga 6 och glöm inte att motivera dina åsikter. Här kommer fler frågor för att hjälpa dig i gång med resonemanget:
  • Var och eller när har du glädje av att känna till denna modell för att förstå vad som händer? 
  • Finns det sammanhang där modellen inte gäller?
  • Tycker du att modellen hjälper dig att förstå ekonomiska skeenden? (Varför/varför inte?)
  • Kan modellen användas för att förstå ex löner, hyror eller priset på coca-cola eller mobiltelefoner?  


Eleven kan analysera
komplexa samhällsfrågor
och identifiera orsaker och
konsekvenser. I analysen
använder eleven samhällsvetenskapliga
begrepp, teorier, modeller och metoder
Med viss säkerhet

Med viss säkerhet







Med säkerhet







samt värderar dem med omdömen


Enkla

Nyanserade
Eleven kan ge argument för
sina ståndpunkter och värderar med omdömen andras ståndpunkter.
Enkla och enkla

Välgrundade och enkla

Välgrundade och nyanserade och nyanserade


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar