tisdag 2 september 2014

Uppgift 2 - Kultur och religion

Den här uppgiften kommer vi att arbeta med under två lektioner. Det kan mycket väl krävas en del arbete utanför lektionstid. Arbetet ska vara klart tisdagen den 9/9, vi kommer att börja med nästa avsnitt onsdag den 10/9.

Lägg din text i den delade mappen. Döp till “uppg kultur och religion - förnamn”. Du kommer att få feedback under arbetets gång.


uppgift:
Du ska utveckla texten du skrev på första lektionen, där du beskrev hur religion/livsåskådning och kultur har påverkat en person. Har du inte skrivit innan, får du börja från början nu. Vill du börja om och beskriva en annan person, så går det bra. Precis som förut så är det frivilligt om man vill berätta vem personen är, eller inte.

Följande ska finnas med:
  • En definition av kultur-begreppet
  • En definition av religion-begreppet
  • En kort beskrivning av den eller de kulturer personen tillhör
  • En kort beskrivning av den religion (eller annan livsåskådning) som personen tillhör
  • Tankar om hur kulturen och religionen påverkar och har påverkat personen
  • Tankar om hur kulturen och religionen hänger ihop för just den här personen


Vill man, så kan man även föra en allmän diskussion om kultur och religion, och hur dessa två begrepp hänger ihop. (Detta rekommenderar jag om man siktar på ett högre betyg än E).


Tips:
  • tänk på bl a uppväxt, trygghet, gruppkänsla, kläder, mat, traditioner, åsikter, etik och handlande/agerande när du beskriver
  • använd, och fundera kring,  begreppen föreställningar, normer och beteende
  • använd, och fundera kring,  begreppet identitet
  • fundera kring begreppen objektivt, subjektivt och kulturella glasögon
  • försök hitta exempel på både när kultur och religion passar ihop, och när de står i konflikt med varandra.
  • använd det vi har diskuterat på lektionerna, samt dina svar på uppgifterna vi har arbetat med
  • använd gärna jämförelser med andra personer, kulturer och religioner.

Gul-markerade mål är aktuella i den här uppgiften, men ni kan även visa andra kunskaper.
E
C
A
Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera världsreligionerna och några livsåskådningar samt översiktligt redogöra för deras kännetecken och uttryck historiskt, i samtiden, i Sverige och i omvärlden.
I sin analys förklarar eleven enkla samband och drar enkla slutsatser om världsreligioner och livsåskådningar i relation till individer, grupper och samhällen utifrån olika tolkningar och perspektiv.
Vidare kan eleven översiktligt redogöra för likheter och skillnader mellan världsreligionernas människosyn och gudsuppfattningar och underbygga sina resonemang med enkla argument.
Eleven kan utförligt redogöra för och analysera världsreligionerna och några livsåskådningar samt utförligt redogöra för deras kännetecken och uttryck historiskt, i samtiden, i Sverige och i omvärlden.
I sin analys förklarar eleven samband och drar välgrundade slutsatser
om världsreligioner och livsåskådningar i relation till individer, grupper och samhällen utifrån olika tolkningar och perspektiv.
Vidare kan eleven utförligt redogöra för likheter och skillnader mellan världsreligionernas människosyn och gudsuppfattningar och underbygger sina resonemang med välgrundade argument.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för och analysera världsreligionerna och
några livsåskådningar samt utförligt och nyanserat redogöra för deras kännetecken och uttryck historiskt, i samtiden, i Sverige och i omvärlden.
I sin analys förklarar eleven komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser om världsreligioner och livsåskådningar i relation till individer, grupper och samhällen utifrån olika tolkningar och perspektiv.
Vidare kan eleven utförligt och nyanserat redogöra för likheter och skillnader mellan världsreligionernas människosyn och gudsuppfattningar och underbygga sina resonemang med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven ger några exempel på hur identitet kan formas i relation till religion och livsåskådning samt gör en enkel analys av denna relation i vilken eleven beskriver enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur religion kan förhålla sig till etnicitet, kön, sexualitet och socioekonomisk bakgrund.
Eleven ger några exempel på hur identitet kan formas i relation till religion och livsåskådning samt gör en analys av denna relation i vilken eleven beskriver samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven kan utförligt redogöra för hur religion kan förhålla sig till etnicitet, kön, sexualitet och socioekonomisk bakgrund.
Eleven ger flera exempel på hur identitet kan formas i relation till religion och livsåskådning samt gör en komplex analys av denna relation i vilken eleven beskriver komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur religion kan förhålla sig till etnicitet, kön, sexualitet och socioekonomisk bakgrund.
Eleven kan översiktligt redogöra för olika uppfattningar om relationen mellan religion och vetenskap.
Dessutom kan eleven göra en enkel analys av de olika uppfattningarna.
Eleven kan utförligt redogöra för olika uppfattningar om relationen mellan religion och vetenskap.
Dessutom kan eleven göra en välgrundad analys av de olika uppfattningarna.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för olika uppfattningar om relationen mellan religion och vetenskap.
Dessutom kan eleven göra en välgrundad och nyanserad analys av de olika uppfattningarna.
Eleven kan översiktligt beskriva vad som utmärker några normativa etiska teorier och modeller, genomföra en enkel analys av modellerna och använda dem för att ge enkla argument i någon fråga.
Eleven för enkla resonemang om vad ett gott liv och ett gott samhälle kan vara utifrån dygdetiska och andra moraliska föreställningar.
Eleven kan utförligt beskriva vad som utmärker några normativa etiska teorier och modeller, genomföra en analys av modellerna och använda dem för att ge välgrundade argument i någon fråga.
Eleven för välgrundade resonemang om vad ett gott liv och ett gott samhälle kan vara utifrån dygdetiska och andra moraliska föreställningar.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva vad som utmärker några normativa etiska teorier och modeller, genomföra en komplex analys av modellerna och använda dem för att ge välgrundade och nyanserade argument i några frågor.
Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om vad ett gott liv och ett gott samhälle kan vara utifrån dygdetiska och andra moraliska föreställningar.
Du kan ladda ner uppgiften här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar