onsdag 1 oktober 2014

Omprov språkhistoria

Jag har kallat dem som ska komma på omprov via kalendern, så kolla era mail och tacka ja till tillfället så att jag vet att ni har sett det.

När ni pluggar till omprovet behöver ni tänka på följande:

- Ni skriver om HELA den fråga ni missade på. Ni ska alltså inte bara lägga till lite. Skulle ni dock glömma någon detalj som ni fått med i första vändan, så tar jag med det i beräkningarna.

- Tänk på att ni måste nämna UNGEFÄR NÄR saker händer. Jag behöver inga exakta årtal, men man måste veta att t.ex. bibelöversättningarna skedde på 1500-talet och ni måste skriva ut det!

- Uppgiftens utformning ger en antydning om HUR MYCKET man bör få med. Ni utgår från TVÅ av de faktorer jag tagit med (ny teknik, handel, religion, politik och kultur). Sedan ska ni beskriva utvecklingen under 1000 ÅR. då blir det för lite om man t.ex. bara skriver om Kalmarunionen under politik eftersom det fanns mycket annat politiskt som hände under de 1000 åren.

- FOKUS ska ligga på vad som hände med SPRÅKET. Ni måste säga KONKRETA SAKER som hände (man började använda tyska adjektivändelser) och ge EXEMPEL (rolig, smutsig). När jag bedömer om ni har redogjort utförligt (och översiktligt) så tänker jag ju på vad ni hade kunnat ta upp och jämför det med hur mycket av det ni sedan har redogjort för.

Övrigt

Jag blev tillfrågad om man kunde få använda sitt gamla prov för att plugga och jag har därför kopierat upp dessa till er (ni kan komma och hämta dem hos mig om ni vill ha dem). Ni måste dock tänka på att mina kommentarer inte är skrivna för att fungera som underlag för omrpovsplugg. Ni kan alltså inte bara plugga in det jag nämner där och vara nöjda med det, utan ni måste gå tillbaka till läroboken/anteckningar och plugga om så att säga, så att ni får med det ni behöver få med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar