måndag 3 november 2014

Uppgift och retoriktävling

Vi har tittat på:

- hur en litteraturanalys ser ut
- vilka olika berättartekniker som kan användas
- olika berättartekniska termer
- påstående --> belägg --> effekt
- ekonomiskt, precist, formellt och opersonligt språk

Ni har arbetat i par och fått feedback i klassrummet av varandra och av mig och ni har fått se exempel på hur olika delar av analysen kan se ut.

Uppgift

Nu ska ni få skriva en egen litteraturanalys av det tema vi diskuterat: brott, baserat på de tre noveller vi använt: "Mor Sauvage" (Guy de Maupassant, 1884), "Fähner" (Ferdinand von Schirach, 2009) och "Bageriräden" (Haruki Murakami, 1993)

Litteraturanalysen ska alltså utreda hur temat presenteras i de här tre novellerna. För att göra detta måste man analysera hur berättarperspektiv, miljö, språk och komposition (hur innehållet struktureras och presenteras för läsaren) bidrar till att påverka hur läsaren uppfattar författarens budskap om temat.

Ni skriver analysen i det dokument jag delat med er. Där finns också kunskapskraven.

Syfte

Att få prova på att skriva en litteraturanalys i sin helhet på egen hand, för att prova att tillämpa de saker vi tränat på och upptäcka var det finns luckor i förståelsen.

Man får feedback på uppgiften. Feedbacken är relaterad till kunskapskraven, men eftersom vi inte gått igenom alla de berättartekniska greppen och eftersom den är skriven hemma, väger den inte tungt när det slutgiltiga betyget sätts.

Om man vill repetera delar av det vi gått igenom och få hjälp med hur man kan strukturera sin litteraturanalys, är man välkommen till STHL på torsdag kl. 16.

Hjälpmedel

Checklista - litteraturanalys
Litteraturvetenskapliga termer
Inlägg med flipp om berättartekniker
Tavelanteckningar om berättartekniker i Fähner och Mor Sauvage
Inlägg om litteraturanalysens språk
Fixa genren, ss. 113-122, 226-227
Checklista för svenska språket

Inlämningsdatum: 15/12

Vecka 45-47 kommer att vara läxfria i svenskan. Jag har dessutom lagt in uppgiften i provkalendern v. 47. Det är alltså de kommande veckorna jag har försökt skapa utrymme för det hemarbete ni nu har att göra. Använd er av den tiden. Deadlinen är sent lagt efter ert önskemål men använd den som en sista livlina. Det kommer inte att ges extra tid för detta vid terminsslutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar