måndag 11 mars 2013

Rätten och samhället 12/3: Mänskliga rättigheter: case

Här finns grupperna och länkarna till era case.

Ni får ytterligare två lektioner till ert förfogande. Uppgiften ska redovisas efter lektionen 19/3.

Ni får välja HUR ni ska redovisa. Ni kan tex redovisa skriftligt, genom en ljudinspelning, genom en film, med en glogg eller något annat redovisningsverktyg.

Redovisningen ska innehålla
b) någon form av redovisning för er diskussion
b) svaren på frågorna
c) källförteckning

Uppgiften ger er möjlighet att visa nivå på följande kunskapskrav i rätten och samhället
-->
Betyg E

Betyg C

Betyg A
Eleven redogör översiktligt för begränsade delar av konstitutionell rätt, internationell rätt samt straff- och processrätt

Eleven redogör utförligt för delar av konstitutionell rätt, internationell rätt samt straff- och processrätt.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för omfattande delar av konstitutionell rätt, internationell rätt samt straff- och processrätt.
Eleven redogör också översiktligt för innebörden av juridiska begrepp och använder dem med viss säkerhet i relevanta sammanhang.

Eleven redogör också utförligt för innebörden av juridiska begrepp och använder dem med viss säkerhet i relevanta sammanhang.

Eleven redogör också utförligt och nyanserat för innebörden av juridiska begrepp och använder dem med säkerhet i relevanta sammanhang.
Inom konstitutionell rätt och internationell rätt samt utifrån enkla fallbeskrivningar inom straff- och processrätt löser eleven med tillfredsställande resultat givna problem med hjälp av given rättskälla.

Inom konstitutionell rätt och internationell rätt samt utifrån fallbeskrivningar inom straff- och processrätt identifierar och beskriver eleven utförligt problem och löser dem med tillfredsställande resultat genom att välja, tolka och tillämpa relevant rättskälla.

Inom konstitutionell rätt och internationell rätt samt utifrån komplexa fallbeskrivningar inom straff- och processrätt identifierar och beskriver eleven utförligt och nyanserat problem och löser dem med gott resultat genom att välja, tolka och tillämpa relevant rättskälla.
Dessutom för eleven enkla resonemang om lagstiftningens effekter och drar enkla slutsatser.

Dessutom motiverar eleven sitt lösningsförslag med välgrundade argument, för välgrundade resonemang om lagstiftningens effekter och drar välgrundade slutsatser.

Dessutom motiverar eleven sitt lösningsförslag med välgrundade och nyanserade argument, för välgrundade och nyanserade resonemang om lagstiftningens effekter och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven beskriver översiktligt frågor i samhället som rör konstitutionell rätt, internationell rätt eller straff- och processrätt samt för enkla resonemang om dessa frågor ur rättsfilosofisk och etisk synvinkel.

Eleven beskriver utförligt frågor i samhället som rör konstitutionell rätt, internationell rätt eller straff- och processrätt samt för välgrundade resonemang om dessa frågor ur rättsfilosofisk och etisk synvinkel.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat frågor i samhället som rör konstitutionell rätt, internationell rätt eller straff- och processrätt samt för välgrundade och nyanserade resonemang om dessa frågor ur rättsfilosofisk och etisk synvinkel.


Uppgfiten ger er också möjlighet att visa nivå på följande kunskapskrav i samhällskunskap
-->

Betyg E
Betyg D
Betyg C
Betyg B
Betyg A

Eleven kan också redogöra för de mänskliga rättigheterna
Översiktligt

Utförligt

Utförligt och nyanserat
Eleven kan analysera samhällsfrågor och identifiera orsaker och konsekvenser
Någon orsak och konsekvens.

Några orsaker och konsekvenser.

Flera orsaker och konsekvenser.
I analysen använder eleven samhälls- vetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Med viss säkerhet

Med viss säkerhet samt värderar med enkla omdömen.

Med säkerhet samt värderar med nyanserade omdömen.
Eleven diskuterar orsakerna och konsekvenserna samt möjliga lösningar på samhällsfrågorna.
Översiktligt

Utförligt

Utförligt och nyanserat
I arbetet med samhällsfrågor kan eleven söka, granska och tolka information från olika källor, redovisa sina källor samt göra reflektioner om deras relevans och trovärdighet.
Med viss säkerhet och enkla reflektioner

Med viss säkerhet och välgrundade reflektioner

Med viss säkerhet och välgrundade och nyanserade reflektioner
Eleven kan och på ett strukturerat sätt uttrycka sina kunskaper i samhällskunskap i olika presentationsformer
Med viss säkerhet

Med viss säkerhet, samt formulera sig självständigt i förhållande till källorna.

Med säkerhet, samt formulera sig självständigt i förhållande till källorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar