Ni får ytterligare två lektioner till ert förfogande. Uppgiften ska redovisas efter lektionen 19/3.
Ni får välja HUR ni ska redovisa. Ni kan tex redovisa skriftligt, genom en ljudinspelning, genom en film, med en glogg eller något annat redovisningsverktyg.
Redovisningen ska innehålla
b) någon form av redovisning för er diskussion
b) svaren på frågorna
c) källförteckning
Uppgiften ger er möjlighet att visa nivå på följande kunskapskrav i rätten och samhället
-->
Betyg E
|
Betyg C
|
Betyg A
|
||
Eleven
redogör översiktligt för begränsade delar av konstitutionell
rätt, internationell rätt
|
Eleven
redogör utförligt för delar av konstitutionell rätt, internationell
rätt
|
Eleven
redogör utförligt och nyanserat för omfattande delar av konstitutionell
rätt, internationell rätt
|
||
Eleven
redogör också översiktligt för innebörden av juridiska begrepp och
använder dem med viss säkerhet i relevanta sammanhang.
|
Eleven
redogör också utförligt för innebörden av juridiska begrepp och
använder dem med viss säkerhet i relevanta sammanhang.
|
Eleven
redogör också utförligt och nyanserat för innebörden av juridiska
begrepp och använder dem med säkerhet i relevanta sammanhang.
|
||
Inom
konstitutionell rätt och internationell rätt
|
Inom
konstitutionell rätt och internationell rätt
|
Inom
konstitutionell rätt och internationell rätt
|
||
Dessutom för
eleven enkla resonemang om lagstiftningens effekter och drar enkla slutsatser.
|
||||
Eleven
beskriver översiktligt frågor i samhället som rör konstitutionell
rätt, internationell rätt
|
Eleven
beskriver utförligt frågor i samhället som rör konstitutionell rätt,
internationell
|
Eleven
beskriver utförligt och nyanserat frågor i samhället som rör
konstitutionell rätt, internationell
|
Uppgfiten ger er också möjlighet att visa nivå på följande kunskapskrav i samhällskunskap
-->
Betyg E
|
Betyg D
|
Betyg C
|
Betyg B
|
Betyg A
|
Eleven kan också redogöra för
de mänskliga rättigheterna
|
Översiktligt
|
Utförligt
|
Utförligt och nyanserat
|
||
Eleven kan analysera
samhällsfrågor och identifiera orsaker och konsekvenser
|
Någon orsak och konsekvens.
|
Några orsaker och
konsekvenser.
|
Flera orsaker och
konsekvenser.
|
||
I analysen använder eleven
samhälls- vetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
|
Med viss säkerhet
|
Med viss säkerhet samt
värderar med enkla omdömen.
|
Med säkerhet samt värderar
med nyanserade omdömen.
|
||
Eleven diskuterar orsakerna
och konsekvenserna samt möjliga lösningar på samhällsfrågorna.
|
Översiktligt
|
Utförligt
|
Utförligt och nyanserat
|
||
I arbetet med samhällsfrågor
kan eleven söka, granska och tolka information från olika källor, redovisa
sina källor
|
Med viss säkerhet
|
Med viss säkerhet
|
Med viss säkerhet
|
||
Eleven kan och på ett strukturerat
sätt uttrycka sina kunskaper i samhällskunskap i olika presentationsformer
|
Med viss säkerhet
|
Med viss säkerhet, samt
formulera sig självständigt i förhållande till källorna.
|
Med säkerhet, samt formulera
sig självständigt i förhållande till källorna.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar