tisdag 12 november 2013

Camillas och Karolinas tal





Utvärdering av min insats (Camilla):

Begrepp, teorier och modeller - detta är nog det jag kände mig mest osäker på. Jag har ju inte följt undervisningen i det. En del begrepp på basal nivå har jag försökt få med, t.ex. de olika perspektiven, och orsaker och konsekvenser, men teorier och modeller kan jag inte se att jag använt. Karolina lyfte fram en samhällsvetenskaplig modell som ni kan använda.

Jag hoppas att jag inte glider för långt över i brottslighet och livet i allmänhet på Tuvalu, men jag kände att jag var tvungen att ha med lite om det för att det skulle gå att förstå och jag tänker också att polisen är en del av samhället och att så länge jag försökte ha polisen som en röd tråd, så var det okej.
Jag skulle ha velat lägga mer tid på att träna på själva talet för att kunna göra så snygga språkliga övergångar som möjligt, och jag hade också velat använda begreppen orsak och konsekvens på ett tydligare sätt än jag gjorde.

Jag skulle ha velat läsa mer på om information om Tuvalu för att kunna svara på frågor så bra som möjligt. Nu beror det lite på vilka frågor jag får, om jag kan svara på dem. I synnerhet information om utbildningen till polis hade jag velat hitta, och siffror om genomsnittsåldern och kvinnor/mån i kåren. Detta hade varit intressant att jämföra med Sverige. Det jag hade tänkt göra som aldrig blev gjort, var helt enkelt att kontakta poliskontoret på Tuvalu via mail för att ställa frågor kring det jag inte kunde hitta material om. Det glömde jag helt enkelt bort och sen blev det för sent.

Jag är rätt nöjd med min presentation. Jag berättade fritt om mitt innehåll och var noggrann med att det skulle vara lyssnarvänligt och att inte powerpointen skulle innehålla en massa siffror och text. Jag får med de olika nivåerna på ett tydligt sätt och jag nyanser mina resonamang.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar