måndag 9 december 2013

Nk1b innehåll

Nk 1b

Moment som ska behandlas:

Introduktion nk1b,  diagnos NO,  böcker (BG, SA vänta)

Naturvetenskap, källkritik

Kap. 1: naturvetenskap,  naturvetenskapliga arbetsmetoder, vetenskap och ovetenskap, källkritik…….

Test: 3 artiklar att göra källkritik på

Laboration 1: konsumentundersökning, skriva lab.rapport


Cellen, genetik och genteknik  kap. 7 s 174 – 201   (hållbar utveckling)

Cellen, byggnad och funktion

Laboration 2: Celler, mikroskop

Celltyper, celldelning, celldöd

Genetik: celldelning – meios, arv och miljö, gener, blodgrupper

Genetik: DNA, den genetiska koden, mutationer, kartläggning av gener, fosterdiagnostik

Laboration 3:  DNA framtagning ur lök/banan

Genteknik: växt- och djurförädling, bioteknik, genteknik, GMO, stamceller

Genteknik-uppgift /häfte att jobba med i liten grupp och lämna in (ca 2 – 3 lekt)

Skriftligt prov genetik och genteknik


Energi och miljö kap. 4  s 96 – 121     (hållbart samhälle)

Genomgång  klimatpåverkan, försurning ,ozonhål

Grupparbete med olika energikällor, frågor som ska vara besvarade i en poster där energikällan presenteras. 1  - 2 lekt. genomgång, 3 lekt. arbete med poster, 1 lekt. redovisning.

Laboration 4: Energiformer (stationslab.)

Examination/redovisning: poster presenteras (hängs upp och bedöms),  övergripande frågor allm. energikällor.
Ekologi, hållbar utveckling, kap. 3 s 62 – 95

Grundläggande ekologi, terminologi, ekosystem, näringskedjor,-vävar, bärkraft, kretslopp…
Påskö-exempel? Film?

Laboration 5: Oljesanering (lab.rapport)

Speciella ekosystem (Östersjön, regnskogen, korallrev,m.m.)
Filmer: Regnskogen, Vårt grisiga hav, och någon till)
Frågor finns till filmerna

Skriftligt prov med öppna böcker

Virtuellt vatten, ekologiska fotavtryck: övningar i grupp

Laboration 6: Hur långt har maten rest?

Matexpertpanelen: Arbete i grupp och tvärgrupp. Ca 6 - 8 lektioner

Redovisas muntligt med datorstöd.

Laboration 7: ej bestämt ( nat.vet. undersökningsmetodik: viskositet hos oljor,
   växter och förorenat  vatten,

Sex och samlevnad, (hållbar utveckling) kap. 6 s 150 - 173

Lektion besvärliga frågor, ev ämnen som kan användas i grupparbete.

Grupparbete: Sexualiteten i ett naturvetenskapligt och samhällsvetenskapligt perspektiv. Olika ämnesområden.
Logg på arbete.

Redovisas som skriftligt arbete (Urkund) och med opposition. Grupp som gjort arbete får svara inför kritiserande grupp.
Bedömning: skriftligt arbete, logg, hur kritik gjorts och hur man svarat.
(delvis bedömer eleverna varandra)

Laboration 8: ej bestämt, Lab.rapport

Mer hållbar utveckling. Livsstil och hälsa. Kap. 5 s 122 – 149,
Antibiotikaresistens kap. 2 s 54 – 60 (finns film)
Medicin från regnskogen kap. 2 s 44 (finns litt.)
Droger kap.2 s 32 – 39 (finns uppgifter)

(Laboration 9: ) vet ej om den hinns med, uppsamlingslab.

Någon form av redovisning…välja  ?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar