1) Fyll i tabellen om vem och vad som påverkar dig.
2) Diskutera i grupp. Låt någon vara sekreterare och anteckna stödord och eller stolpar så att jag i efterhand kan se vad ni diskuterat. Ni kan också välja att spela in er diskussion
a) Diskutera vem och vad
som påverkar er och era val. Hur blir ni påverkade?
b) Diskutera hur påverkan
skiljer sig mellan olika individer (inom er grupp) och grupper (ex klass, kön, ålder, geografisk hemvist) inom Sverige och i andra stater.
c) Diskutera hur ni kan
påverka/perverkar
-
Andra individer
-
Grupper
-
Samhället: Kommunen
Landstinget
Staten
-
Det som händer/organisationer utanför Sverige
Denna Wikipediasida listar begrepp som är synonymer till påverkan.
Uppgiften ger möjlighet att visa nivå på ffa följande kunskapskrav
Dessutom kan eleven redogöra
för (de historiska) förutsättningarnas betydelse och dra slutsatser om hur
nutida samhällsförhållanden påverkar och påverkas av individer, grupper och
samhällsstrukturer
|
Översiktligt redogöra och
enkla slutsatser
|
Utförligt redogöra och
välgrundade slutsatser
|
Utförligt och nyanserat
redogöra och välgrundade och nyanserade slutsatser
|
||
Eleven kan analysera
samhällsfrågor och identifiera orsaker och konsekvenser
|
Någon orsak och konsekvens.
|
Några orsaker och
konsekvenser.
|
Flera orsaker och
konsekvenser.
|
||
I analysen använder eleven
samhälls- vetenskapliga begrepp,
|
Med viss säkerhet
|
Med viss säkerhet
|
Med säkerhet
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar