onsdag 15 maj 2013

Samhällskunskap 16/5


1) Fyll i tabellen om vem och vad som påverkar dig.


2) Diskutera i grupp. Låt någon vara sekreterare och anteckna stödord och eller stolpar så att jag i efterhand kan se vad ni diskuterat. Ni kan också välja att spela in er diskussion

a) Diskutera vem och vad som påverkar er och era val. Hur blir ni påverkade?

b) Diskutera hur påverkan skiljer sig mellan olika individer (inom er grupp) och grupper (ex klass, kön, ålder, geografisk hemvist)  inom Sverige och i andra stater.

c) Diskutera hur ni kan påverka/perverkar
-                    Andra individer
-                    Grupper
-                    Samhället:               Kommunen
                                           Landstinget
                                           Staten
                                                                
-                    Det som händer/organisationer utanför Sverige

d) Diskutera hur möjligheterna att påverka skiljer sig från individ till individ och mellan grupper  inom Sverige (och om ni hinner mellan olika stater och eller över tid)


Denna Wikipediasida listar begrepp som är synonymer till påverkan.

 Uppgiften ger möjlighet att visa nivå på ffa följande kunskapskrav
Dessutom kan eleven redogöra för (de historiska) förutsättningarnas betydelse och dra slutsatser om hur nutida samhällsförhållanden påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer
Översiktligt redogöra och enkla slutsatser

Utförligt redogöra och välgrundade slutsatser

Utförligt och nyanserat redogöra och välgrundade och nyanserade slutsatser
Eleven kan analysera samhällsfrågor och identifiera orsaker och konsekvenser
Någon orsak och konsekvens.

Några orsaker och konsekvenser.

Flera orsaker och konsekvenser.
I analysen använder eleven samhälls- vetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Med viss säkerhet

Med viss säkerhet samt värderar med enkla omdömen.

Med säkerhet samt värderar med nyanserade omdömen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar